Drobečková navigace

Úvod > Aktivity > Novinky > Šestý listopad v poklusu aneb Naslouchala jsem lekci hodnotového vzdělávání

Šestý listopad v poklusu aneb Naslouchala jsem lekci hodnotového vzdělávání



Datum konání:
19.11.2024

Ve středu 6. listopadu v 7:30 startuju nový pracovní den před Základní školou Náchod Babí. Hučícími chodbami plnými dětí postupuji do moderní půdní vestavby, kde se nachází propojený prostor dvou tříd. Čekají tam na mě děti z třetí, čtvrté a páté třídy, spolu s nimi učitelky z různých škol z Náchodska a také lektorky tak zvaného hodnotového vzdělávání Olga Jará a Dana Hádková. Celkem dvě vyučovací hodiny začínáme společně s dětmi na zemi v kruhu, ve kterém jsme si všichni rovni.

Na základě úvodních aktivit se postupně z jednotlivce vytváří skupinky. Ve skupinkách se bavíme, kdy je zapotřebí být potichu. Děti zkouší: „Soud, knihovna, kostel, …“ Během dvou vyučovacích hodin společně, děti i dospělí, postupně docházíme k identifikování hodnot, pro které jsme ochotni měnit svoje chování ve prospěch jednotlivců v naší blízkosti nebo celé společnosti. Ve třídě zaznívají hesla jako ohleduplnost, respekt, úcta. Děti si v rámci výuky vytvářejí také něco jako manuál ticha pro vlastní použití. Během výuky vedené známými lektorkami Olgou a Danou, se kterými v rámci projektu Učíme se na Náchodsku – MAP 4 dlouhodobě spolupracujeme především jako se zástupkyněmi Badatelské akademie Datel, se děti přelévají z kruhu do práce v lavicích, do malých debatních skupinek, do práce kolektivně zvolených, případně i samozvaných mluvčích, vyjadřují se v rámci celého pléna, společně se účastní rozcvičky. Samostatný tým tvoříme i my, dospělí. V rámci náslechu hodnotového vzdělávání jsme měli příležitost obohatit se o uvažování dětí na úrovni prvního stupně. Kde máme být dál zticha? No přece v lese!

eliskapalhounova-133.jpg

Na náslech s dětmi navazovala společná reflexe ze strany zúčastněných učitelek. V rámci workshopu poté Dana s Olgou odhalily metodiku hodnotového vzdělávání, tzv. základní plán, představily materiály a pomůcky a rozebraly jednotlivé situace tak, aby účastníci náslechu skutečně pronikli do uvažování učitele v rámci hodnotového vzdělávání. Rozešli jsme se ve 12:00 tak, abych plynule navázala připojením se k přípravám zatím nejobsazenějšího semináře pod hlavičkou projektu MAP vůbec. Duo Justýna a Petra Dočkalovy prostě táhnou. V rámci semináře Tajemství úspěšného učení mají poodhalit vzorce vedoucí k efektivnímu učení dětí i dospělých.