Drobečková navigace

Úvod > Aktivity > Novinky > Lesohrátky probouzí hravost v dětech i v dospělých

Lesohrátky probouzí hravost v dětech i v dospělých



Datum konání:
23.10.2024

Na začátku října se pod hlavičkou projektu Učíme se na Náchodsku – MAP 4 uskutečnil v pořadí druhý projektový den s tematikou lesní pedagogiky s názvem Podzimní lesohrátky pro děti. Deset dětí z prvního stupně základní školy a dva lektoři strávili den v lese v blízkosti Zálesí u Hronova. Všichni společně se řídili mottem: „O lese v lese všemi smysly“.  

Akce v tomto podání pracují v prostředí lesa, který se každý den v roce mění. Pokud děti na jaře ochutnávaly mladé výhonky, sázely semenáčky a pozorovaly lesní mláďata, tak na podzim pro změnu ochutnaly bukvice a vařily šípkový čaj. Lesník Václav představil dětem další oblast práce lesníka, a to měření klád a stromů pásmem a průměrkou. Prostor byl věnován tvořivým aktivitám jako stavba lesního domečku, výroba mandaly z přírodních materiálů a podzimních čelenek. Vzhledem k stále chladnějším dnům došlo také na pohybové hry. Kromě fyzické aktivity se děti mohly zahřát u ohníčku, na kterém si společně opekly svůj oběd á la buřty. „Děti se v lesním prostředí chovají uvolněně a otevřeně a jsou postupně méně a méně stydlivé. I tentokrát se potvrdilo, že les přirozeně podporuje navazování nových vztahů. Na konci dne se tak mezi sebou loučila už poměrně dobře ustavená parta,“ popisuje lektorka Mirka Soldánová.    

Pokud byly děti spokojené na lesohrátkách číslo jedna na jaře, pak o podzimních to platí dvojnásob. Podobně jako: „Dcera Tereza přijela domů veselá, nadšená, plná dojmů a nových poznatků. Do večera nám měla co vyprávět,“ zněly komentáře ze strany rodičů zúčastněných dětí. Uvidíme, kam to až může růst do budoucna. Právě z této akce vzešla také myšlenka uspořádat podobný projektový den pro dospělé. „Možná právě po interaktivních a zážitkových aktivitách v lese touží nejeden dospělý, který se každodenně potýká se stresem a povinnostmi. O připravované akci budeme včas informovat,“ avizuje Lada Nevečeřalová, hlavní manažer projektu. 

clanek.jpg

Mirka Soldánová (*1991), která se narodila do lesnické rodiny, vystudovala politický marketing na Masarykově univerzitě a obor Lesnictví na Mendelově univerzitě v Brně. Již více než deset let pracuje v MAS Stolové hory, z. s. jako projektový manažer a koordinátor PR. Na cestě k projektovým dnům pro děti v lese jí výrazně napomohlo absolvování kurzu lesní pedagogiky, na kterém se seznámila s Vencou, lesníkem ze Šumavy. Ve volném čase se věnuje pěstování lokálních květin, květinovým vazbám a vázání věnců. 

Lesní pedagogika je forma environmentální výchovy využívající les a přírodu jako prostředí pro vzdělávání a rozvoj. Jejím cílem je zprostředkovat lidem, zejména dětem, vztah k přírodě, podporovat ekologické myšlení a posílit jejich povědomí o důležitosti lesů a přírody pro naše životní prostředí. Lesní pedagogové využívají zážitkové a interaktivní metody jako jsou hry, praktické aktivity a pozorování přírody, aby účastníky seznámili s biologickou rozmanitostí lesa a jeho funkcí pro ekosystém. Lesní pedagogika není jen o teoretických znalostech, ale především o vytváření emocionálního pouta k přírodě spojeným s vlastními zážitky.  

Fotogalerie ZDE