Rok 2024 je za námi. Byl to rok, v němž proběhla olympiáda v Paříži, mezi nejvýznamnějšími vědeckými objevy byla časopisem Science vyhlášena injekce chránící před virem HIV, na které se podíleli i Češi, vítězem AI Awards v oblasti vzdělávání se stal ScioBot s jeho komplexním webovým nástrojem pro učitele základních a středních škol. Z hlediska Učíme se na Náchodsku – MAP 4 (dále jen MAP) se podařilo zahájit čtvrtou etapu projektu a pokračovat tak v pořádání oblíbených vzdělávacích akcí pro pedagogy i veřejnost. Ty byly navíc doplněny o vzdělávací sérii pro zřizovatele a projektové dny pro děti a žáky. O projektu MAP a čerstvě nabytých lektorských zkušenostech z celého minulého roku jsme si povídaly s Klárou Dundrovou, členkou realizačního týmu MAP, učitelkou zeměpisu a informatiky na 2. stupni ZŠ a MŠ Police nad Metují a nově také lektorkou nové informatiky a vzdělávacího programu demoHráč.
Kláro, jestli dobře počítám, v uplynulém roce jsi vystoupila před učiteli celkem dvakrát. Poprvé to bylo na Letní škole pro učitele, která proběhla ke konci srpna na ZŠ Pavlišovská v Náchodě na Babí, podruhé to bylo v zázemí MAS Stolové hory ve Velkém Poříčí u příležitosti konání Minifestivalu pro mateřské školy. Jaká to pro tebe byla zkušenost?
Donedávna jsem si sama o sobě myslela, že jsem na takovou pozici příliš mladá a že mi vzdělávání dospělých nepřísluší. Díky tomu, že MAP podporuje osobnosti, jako jsem já, tak, že jim poskytne prostor pro uplatnění, vzdělávání v měkkých dovednostech i odborných znalostech, že podporuje síťování a následně i sdílení mezi lidmi, kteří dělají zajímavé a nové věci, jsem prvotní ostych překonala a letos jsem poprvé překročila pomyslný práh. Samostatně jsem vedla workshop zaměřený na využití robotů ve výuce. Zjistila jsem, že přestože mnoho lidí má v této činnosti bohatší zkušenosti, a může vést školení na lepší úrovni než já, mnohem víc lidí v daném tématu není zkušených vůbec. Právě těm má cenu informace předávat. MAP mi pomohl si tuto souvislost uvědomit a zároveň osobnostně i profesně vyrůst. Za osm let působení na Náchodsku si vytvořil dobré jméno postavené na kvalitní organizaci zajímavých vzdělávacích akcí pro široké publikum, podpoře osobností a propojování území mezi jednotlivými školami, ale i napříč sektory.
Ve svém workshopu pro učitele „S roboty do výuky“ se věnuješ nové informatice. Byla bys tak hodná a prozradila nám trochu víc o této oblasti?
Nová informatika spadá pod digitální gramotnost. Algoritmizace a programování, a tak i roboti, kteří s ní souvisejí, se mimochodem staly součástí revize RVP. Nejen moje představa je zároveň spojená s propojováním jednotlivých předmětů. Například žáci si na výtvarné výchově připraví podklad pro následnou práci s animováním stop motion videa. Ve wordu například napíšou vyprávění, na hodině informatiky se ho pak naučí správně naformátovat. Funkčně a prakticky připraví tabulky pro předměty jako fyzika nebo matematika. Mám za to, že takto pojímaná průřezová výuka lépe připraví děti do života.
Jak to bylo konkrétně s roboty?
Zhruba před třemi lety jsme do školy pořizovali digitální pomůcky určené pro projektové dny pro žáky. Začala jsem s nimi pracovat a dál trénovala přímo se žáky při výuce. Za tu dobu jsem si práci s Blue-Boty, případně s Ozoboty, využívanými pro výuku základů programování, osvojila natolik, že mi nedělá problém mluvit o ní před učiteli, kteří mají zájem.
Jsou nějaká další témata, která tě baví a která by se mohla časem objevit v tvém portfoliu?
Ano, hned zkraje roku, konkrétně 14. ledna, povedu seminář k základům práce v grafickém online editoru Canva.
Maximální kapacita 22 účastníků semináře ke Canvě byla vyčerpána během pouhých 24 hodin. Jak si tento zájem vysvětluješ?
Mám dojem, že se Canva lidem dostává do podvědomí. Spousta z nich v ní už pracuje, ale učí se s ní sami a možná chtějí slyšet ucelené informace. Je tam spousta aktualizací, které je mohou v začátcích rozhodit. Nově mohou žáci přímo v ní pracovat a i odesílat hotovou práci učiteli. Učitel ji zde může komentovat, kontrolovat. To znamená, že se dá využívat nejen pro přípravu na výuku, ale i přímo v hodinách.
Jaké další aplikace tě baví?
Běžně ve výuce využívám také různé další jako interaktivní Plickers založenou na rychlé zpětné vazbě od žáků, dál například Kahoot nebo Wordwall. Dokážu si představit formát semináře založený na představení vícero aplikací, které lze zařazovat do výuky. Do takového semináře bych tedy zařadila i informace pro učitele, jak aplikace využívat ve výuce průřezově napříč předměty. Zároveň jde o především o nastínění možností. Dávám prostor pro to, aby si každý přizpůsobil využívání aplikace podle své vlastní představy.
Máš ve světě vzdělávání dospělých nějaké vzory?
Ano! Miluju Maněnu! IT Guru pro školy v Královéhradeckém kraji, učitel, ajťák a lektor Václav Maněna má dar nahlížet věci z nových úhlů, zároveň prakticky a má skvělý smysl pro humor. Chtěla bych na něj nalákat čtenáře. V roce 2025 bychom ho pod hlavičkou projektu MAP rádi pozvali se seminářem pro učitele z Náchodska k AI a jejímu využívání ve výuce.
Někteří rodiče i učitelé se k zařazování digitálních pomůcek do výuky vyjadřují kriticky. Myslíš, že si ho pletou se sezením dětí před počítačem nebo s mobilem v ruce ve volném čase?
Cílem školy by nemělo být dát dětem v mateřské škole do ruky tablet a nahradit tak dětskou hru. Naší snahou by mělo naopak být dětem ukázat, jak tyto pomůcky efektivně využívat ve svůj prospěch. Aby děti, potažmo dospělí, uměli o technice přemýšlet efektivně, nikoliv se jí bát nebo naopak se jí nekriticky odevzdat. Součástí těchto otázek je i správná míra využívání digitálních pomůcek a aplikací ve výuce.
Zaslechla jsem, že i ty sama máš téma AI ve výuce pojaté jako připravovaný seminář. Je to pravda?
Ano. Bývalá kolegyně, učitelka ze školy ve Slaném, odkud pocházím, mě o představení balíku s názvem AI oslovila. AI pro učitele představuje významnou úsporu času. Člověk může díky ní při přípravě hodiny vymyslet nový přístup, například úlohu gradovat, najít rychlejší, lepší nebo jen další způsob řešení. Mám za to, že z hlediska výuky je toto téma výhodné představit ve spojitosti s Canvou. Dají se v ní dotvářet materiály, které AI generuje.
Myslíš, že jsou současní učitelé připraveni pracovat na plné „digiobrátky“?
Myslím, že ano. Otevření se možnostem digitálních nástrojů pomohl paradoxně covid. Bylo vidět, že když jsou učitelé do situace hozeni, dokážou se rychle chytnout a začít hojně pracovat s počítačem. Museli řešit problémy od pouhého poslání materiálů až po zachování potřebné interaktivity, aby se vyučování neomezilo na pouhé poslouchání výkladu za obrazovkou. Už tehdy se učitelé začali zajímat o dostupné online aplikace.
Vraťme se zpátky k tvé lektorské zkušenosti. Je něco, co tě překvapilo?
Prvotním překvapením a zároveň samozřejmě potěšením pro mě bylo už samotné přihlašování účastnic na můj workshop. Daly mi tak ujištění, že před sebou budu mít lidi, kteří tam jsou cíleně a nikoli náhodně. Dalším překvapením bylo, jak rychle během školení čas běží. Představila jsem robota, jak s ním spolu s dětmi pracuji, základní orientaci na síti. Jako tip jsem jim prozradila, jak jsem si vytvořila vlastní síť v Canvě. Přestože jsem se na začátku obávala, že toho mám připraveno málo, za 1,5 hodiny jsem stihla představit zhruba třetinu materiálů.
Nedávno jsi spolu s dalšími členy týmu absolvovala druhý běh pilotu na lektorování vzdělávacího programu demoHráč. Jelikož se jednalo o žáky 9. tříd ze ZŠ a MŠ Hronov, nikoli dospělé, zajímá mě, jak vnímáš rozdíl mezi působením jako externí lektor skupiny žáků a skupiny dospělých?
Před žáky jsem pravděpodobně uvolněnější. Je to moje každodenní práce. Mám pocit, že snadněji odpouštějí případné chyby.
Podělíš se s námi, o co přesně v demoHráči jde?
Je to program, který se pohybuje na pomezí mediální gramotnosti a rozvíjení občanských a sociálních kompetencí. Tím, že je založen na rolové hře, tzv. LARPu, přináší jak poučení, tak i zábavu. Větší podrobnosti si ale nechám pro sebe. V roce 2025 jej spolu se zbytkem týmu chceme přinést žákům na dalších školách na Náchodsku. Nechceme, aby přišli o moment překvapení.
Na co dalšího se v tvém podání může Náchodsko těšit?
Napadá mě samostatný projektový den pro žáky zaměřený na kódování a programování robotů. O přesném termínu budeme ale teprve informovat. O akcích, které se konají hned z počátku roku se už nyní můžete dozvědět víc ZDE. Díky odběru novinek na webových stránkách projektu MAP – Map2school.cz – se o možnostech přihlašování na události, které vás zajímají, vždy v čas dozvíte.
Děkuji za rozhovor.
Masarykovo nám. 98
549 54 Police nad Metují
Náměstí 102, Velké Poříčí 549 32
IČ: 22741453
Datová schránka: gumipap