Projekt Učíme se na Náchodsku – MAP 4 se dlouhodobě věnuje vyhledávání a podpoře místních lídrů v oblasti vzdělávání. Když členka Pracovní skupiny pro moderní didaktické formy, učitelka na 2. stupni na ZŠ Náchod Plhov a lektorka Jana Línková u příležitosti konání novoročního večírku pro členy a přátele projektu nabídla půldenní workshop mediální výchovy pro učitele „Jak na mediální vzdělávání na školách“ podle konceptu Jeden svět na školách, dlouho jsme neváhali. S Janou jsme po jeho uskutečnění na začátku dubna o mediální výchově prohodili pár následujících slov.
Jak na mediální vzdělávání na školách, Jano?
Dnešní doba je velmi složitá a komplikovaná jak v zahlcení ohromným množstvím informací, v nichž se lidé jen těžko orientují, tak mezilidskými vztahy, které jsou často narušené i díky kyberprostoru. Na sítích jsme také silně pod vlivem algoritmů. Uzavíráme se do sociálních bublin. Všude kolem sebe vidíme, jak se společnost štěpí, jak si neumíme naslouchat, jak jsme každý přesvědčeni o své pravdě. Objevují se také zvýšené psychické problémy dětí a mladých lidí. Roste sebepoškozování a sebevražednost. I to pravděpodobně souvisí s kyberprostorem. Osvěta a vzdělávání je tedy určitě na místě. Mediální výchova jako povinný vyučovací předmět na školách neexistuje. Jde o průřezové téma, které se jen okrajově objevuje v českém jazyce, občanské nebo etické výchově. V souvislosti s probíhajícími společenskými změnami a potřebě dovzdělávání společnosti jako celku v této oblasti se o systematickém mediálním vzdělávání stejně jako například i etickém, finančním nebo environmentálním začíná uvažovat.
"Ve většině základních a středních škol probíhá výuka mediální výchovy podle koncepce jednotlivých vyučujících, kteří si sestavují vlastní plán. Necelá pětina základních i středních škol mediální výchovu vyučuje podle jednotné koncepce sestavené na úrovni školy." (Stav mediálního vzdělávání na základních a středních školách - výzkum společnosti STEM pro Jeden svět na školách, 2023)
Jaké nároky klade současnost na školu a učitele i s ohledem na zavádění mediální výchovy do vyučování?
Konzervativní učitel, jenž se drží svého předmětu, ve kterém je odborníkem, stejně jako škola, která je primárně o drilu a suché faktografii, v dnešní době již zcela jistě neobstojí. Společnost se vyvíjí, změny v posledních letech či desítkách let související s kyberprostorem a nástupem AI jsou neuvěřitelně rychlé. Mění se technologie, měníme se i my lidé, náš životní styl, naše postoje. A na tyto změny musí škola pružně reagovat. Domnívám se, že by měla být o kompetencích, o sociálních vazbách a osobnostním rozvoji. K velkým změnám už jistě dochází, ale nejsem si jistá, zda to stačí. Pokud chce učitel obstát před dětmi, ale i sám před sebou, musí se stále vzdělávat, posouvat a také přehodnocovat a zvažovat to, co učí a co dětem předává.
Jak může učitelům Jeden svět na školách s takovými nároky pomoci?
V předešlé odpovědi jsem se snažila vyjádřit právě to, že mnozí vyučující se „nových“ předmětů, jako je např. mediální výchova, bojí. Kde mají brát inspiraci? Jak to vlastně učit? V tomto ohledu jsou pro mě audiovizuální lekce JSNS skvělým pomocníkem. Nabízí vyučujícím ucelenou metodiku mediální výchovy v celé její šíři a aktuálnosti. Navíc jsou všechny její lekce strukturované, koncipované podle třífázového modelu učení E-U-R a vedou žáky ke kritickému myšlení. Velkým benefitem pak je, že jsou audiovizuální. Práce s filmem děti totiž velmi baví.
Naleznete zde ohromné množství připravených vyučovacích hodin, to znamená film a k němu navržené veškeré aktivity včetně pracovních listů. Jsou zde také informační texty k jednotlivým tématům. Velmi cenné jsou též zkušenosti vyučujících, kteří lekci odučili. Na webu se rychle zorientujete, tzv. krok za krokem. Jeden svět na školách spadá pod humanitární organizaci Člověk v tísni, veškeré jeho služby jsou tedy pro vyučující a školy zdarma! Stačí se pouze zaregistrovat na jsns.cz. Oslovit vás mohou i nabídky různých školení a webinářů včetně ukázkových hodin či workshopů konaných přímo u vás ve škole. Vybírat můžete i ze značného množství papírových materiálů. Opět vše zdarma.
Pokud si tedy sami na výuku mediální výchovy netroufáte, stačí do JSNS napsat a objednat si pro své žáky ukázkovou hodinu na téma, které si vyberete. Po osobní domluvě k vám přijede lektor, který se bude vašim žákům dvě hodiny věnovat. Nebo si můžete pro svůj pedagogický sbor či vybrané kolegy objednat tříhodinový workshop, kde si zažijete mediální výchovu na vlastní kůži, budete mít možnost se o problematice pobavit a seznámíte se se všemi výhodami materiálů JSNS. Všichni lektoři JSNS jsou zkušenými vyučujícími, všichni lekce JSNS dlouhodobě využívají, a jsou tedy příkladem dobré praxe.
"Mediální výuka je na základních školách nejčastěji vyučována jako průřezové téma ve více předmětech jako informatika, český jazyk a občanská výchova, druhým obvyklým způsobem výuky mediální výchovy jsou podle ředitelů a ředitelek jednorázové akce (projekty, workshopy, besedy s novináři apod.) Téměř pětina základních škol mediální výchovu nevyučuje. Základní školy využívají častěji také třídnické hodiny." (Stav mediálního vzdělávání na základních a středních školách - výzkum společnosti STEM pro Jeden svět na školách, 2023)
Jak už bylo řečeno, ať už má škola zaveden jakýkoliv systém, mediální výchova je průřezovým tématem. Co taková průřezovost obnáší?
Mediální výchova jako důležité a nosné průřezové téma v různých předmětech a ročnících, což možná nevypadá nijak složitě, ale i to obnáší velké změny v systému vzdělávání. Je to o důkladné přípravě, komunikaci vyučujících, sladění tematických plánů a školního vzdělávacího plánu.
Jak si takovou výuku na základě metod a materiálů JSNS představit?
Na ZŠ Náchod Plhov je mediální výchova zavedena jako volitelný předmět, buď pro děti v sedmé třídě nebo pro deváťáky. Většinou se jedná o půlenou hodinu, což je skvělé, protože máte možnost pracovat s malou skupinou dětí, cca do dvaceti. Pracujeme s audiovizuálními lekcemi JSNS, děti často spolupracují ve dvojicích či skupinkách, učí se diskutovat, ale také si navzájem naslouchat. Hodiny jsou především o zážitku a přemýšlení, o tvoření názorů. Jsem vždycky moc ráda, když vidím, že žáci odcházejí z hodiny zamyšlení, nebo i v průběhu přestávky pokračují v diskuzi. Mediální výchova je předmět, který učí pro život. V každé hodině pracujeme s metodami kritického myšlení, děti se učí mediální sdělení analyzovat, kriticky k nim přistupovat, ověřovat, pracovat se zdroji a prameny, ale také si zkouší různá mediální sdělení tvořit, pracují s AI. V oblasti kyberbezpečí pak skrze filmy Jednoho světa na školách učíme děti pracovat mimo jiné také s emocemi, vedeme je k empatii a porozumění druhým.
Zmiňujete kritické myšlení. Jakým způsobem se kritické myšlení odráží v mediální výchově nebo naopak mediální výchova v kritickém myšlení?
K JSNS jsem se dostala přes kritické myšlení, kterému se věnuji už dlouhou dobu. Nejprve jsem začala lekce Jednoho světa používat pro zpestření distanční výuky a brzy jsem si všimla, že děti na výuku velmi dobře reagují. Poté jsem absolvovala v JSNS kurz mediální výchovy pro vyučující 2. stupně ZŠ. To už jsem si byla jistá, že s tímto konceptem naprosto souzním, navíc výuka s Jedním světem obohacovala a vzdělávala nejen mé žáky, ale i mě osobně. Proto jsem nakonec s Člověkem v tísni začala spolupracovat jako lektor. V současné době využívám nejen lekce k mediální výchově, ale učení s filmem se stalo nedílnou součástí celé mé výuky. Filmy o lidských právech, sociální a enviromentální tematice si s dětmi pouštíme v hodinách etické výchovy, v dějepisu zase využíváme lekce a filmy k moderním dějinám. Stejně tak i někteří mí kolegové u nás ve škole.
Využíváte kromě JSNS také nějaké další informační zdroje k tématu mediálního vzdělávání?
Co se týče další inspirace k mediálnímu vzdělávání, lze ji načerpat každoročně na květnovém Veletrhu mediálního vzdělávání či ke konci prázdnin na pražském Festivalu mediálního vzdělávání. Známými platformami, které se věnují mediálnímu vzdělávání a já je občas také využívám, jsou např. fakescape.cz, studentská platforma stužák.cz (studenti žákům), ale i mnoho dalších. Nezapomíná se však ani na seniory, ty v této oblasti vzdělává elpida.cz.
Děkuji za vaše postřehy.
Masarykovo nám. 98
549 54 Police nad Metují
Náměstí 102, Velké Poříčí 549 32
IČ: 22741453
Datová schránka: gumipap